Strona główna / ISR / Sedany i kombi odchodzą do lamusa na rzecz SUV-ów. Czy na pewno klienci mają rację?

Sedany i kombi odchodzą do lamusa na rzecz SUV-ów. Czy na pewno klienci mają rację?

Maciej Struk

8 min. czytania
Suvy

Rok 2021 był pierwszym w historii serwisu OTOMOTO, w którym wśród wyszukiwanych samochodów dominowały SUV-y. Tym samym strąciły one z piedestału samochody o najbardziej klasycznym rodzaju nadwozia, czyli sedany. Ale czy na pewno SUV-y to najlepszy wybór?

O sukcesie uterenowionych modeli samochodów nie trzeba nikogo przekonywać. Nie tylko widać je na ulicach, ale ich popularność dosłownie „zabija” inne rodzaje nadwozi. Przykład? Volkswagen kończy z Passatem w wersji sedan, Renault z Megane zrobił crossovera, a Citroen w CX 5 połączył SUV-a z kombi i limuzyną. Tak się dzieje także z minivanami czy też z następcami najbardziej klasycznych sedanów. Najnowsze wcielenia Peugeota 5008 oraz Renault Scenic i Espace przeobraziły się w bardzo modne crossovery. Z kolei następca Forda Mondeo, nie licząc chińskiego odpowiednika tego modelu, ma być hybrydowym SUV-em.

Nie dziwi więc, że i klienci samochodów używanych coraz „cieplej” spoglądają w stronę aut uterenowionych. Jak wynika z Raportu Internetowy Samochód Roku 2021 o ile w 2016 roku udział wyszukiwań używanych SUV-ów kształtował się na poziomie 9,0 proc., o tyle rok później było to już 15,2 proc. W kolejnych latach widać systematyczny wzrost zainteresowania SUV-ami, aby w 2021 roku stanowiły one już 21,4 proc. wyszukiwań. A to oznacza, że SUV-y zepchnęły z pierwszego miejsca sedany, wyróżniające się wynikiem 20,4 proc. (spadek z 21,6 proc. w 2020 roku).

ISR - udział SUV-ów

Najniższy stopień podium pod względem popularności w poprzednim roku przypadł modelom typu kombi (16,6 proc.), natomiast kolejną pozycję zajęły hatchbacki (kompakty) – ich wynik to 13,7 proc.

SUV-y zdominowały także wyszukiwania nowych aut

Obecne trendy rynkowe potwierdza w szczególności popularność nadwozia typu SUV wśród nowych aut wyszukiwanych w serwisie OTOMOTO. Ich udział względem poprzedniego roku wzrósł z 40,5 do 46,4 proc.

ISR wzrost popularności SUV-ów

Liderem popularności wśród nowych modeli uterenowionych, po długiej „gonitwie”, została najnowsze odsłona Hyunadai Tucsona (2,0 proc. wyszukiwań), który wyprzedził Skodę Octavię (1,98 proc.) oraz Fiata Tipo (1,39 proc.). W gronie Top 10 najczęściej wyszukiwanych nowych samochodów w serwisie OTOMOTO w 2021 roku znalazły się jeszcze cztery inne SUV-y. Są to Mercedes GLE (1,33 proc. wyszukiwań, 5. pozycja), Audi Q5 (1,19 proc., 8. pozycja) oraz – na kolejnych miejscach – BMW X5 (1,11 proc.) i Volkswagen Tiguan (1,10 proc.).

Top 10 najczęściej wyszukiwanych nowych samochodów w serwisie OTOMOTO w 2021 roku:

  1. Hyundai Tucson (2,0 proc.)
  2. Skoda Octavia (1,98 proc.)
  3. Fiat Tipo (1,39 proc.)
  4. Skoda Superb (1,36 proc.)
  5. Mercedes GLE (1,33 proc.)
  6. BMW serii 3 (1,26 proc.)
  7. Volkswagen Golf (1,19 proc.)
  8. Audi Q5 (1,19 proc.)
  9. BMW X5 (1,11 proc.)
  10. Volkswagen Tiguan (1,10 proc.)

Pomimo faktu, że SUV-y to najczęściej wyszukiwane modele także wśród aut używanych, w Top 10 „używek” zabrakło choćby jednego przedstawiciela tego segmentu. A to pokazuje, że użytkownicy nadal są przyzwyczajeni do samochodów o klasycznym rodzaju nadwozia. TUTAJ przeczytasz o najciekawszych używanych SUV-ach w cenie do 40 tys. zł. 

Czy SUV-y są receptą na wszystko?

I tak, i nie. SUV-y z pewnością mają uniwersalną naturę. Podwyższony prześwit pozwala z dużą pewnością pokonać leśne dukty, a oferowany w licznych modelach napęd 4×4 – swobodnie zjechać z utwardzonej drogi. Poza tym do aut uterenowionych znacznie łatwiej się wsiada niż do klasycznych„osobówek, a wyżej zabudowane fotele sprawiają, że zza kierownicy więcej widać. SUV-y oferują też lepszą przestrzeń – w kabinie i bagażniku – niż zwyczajne modele osobowe o podobnej długości nadwozia.

Za uniwersalność trzeba jednak płacić. Pomimo faktu, że konstrukcyjnie przeważnie bazują na klasycznych osobówkach, SUV-y zazwyczaj są droższe i to przy podobnych kosztach produkcji.

Dacia Duster
Najtańszy SUV na naszym rynku. Dacia Duster w wersji Access kosztuje 52 200 zł.

To jednak nie wszystko. Jeśli ktoś często użytkuje samochód poza terenem zabudowanym i np. dużo podróżuje po drogach szybkiego ruchu – z pewnością powinien wybrać sedana lub kombi. Dlaczego? Niżej osadzone i niższe nadwozia oznaczają mniejsze zużycie paliwa, co jest widocznie szczególnie na autostradach.

Nie trzeba też nikogo przekonywać, że klasyczne modele samochodów są bardziej zwarte w czasie jazdy i przeważnie zapewniają wyższy komfort. Mimo wszystko zakup SUV-a oznacza nie tylko skierowanie wzroku w stronę uniwersalności. To również element współczesnej mody.