Strona główna / ISR / Polacy coraz częściej wybierają skrzynie automatyczne. Co za tym stoi?

Polacy coraz częściej wybierają skrzynie automatyczne. Co za tym stoi?

Maciej Struk

8 min. czytania

Udział samochodów osobowych zaopatrzonych w skrzynie automatyczne rośnie z roku na rok. Jak wynika z badania Internetowy Samochód Roku 2021 trend ten dotyczy nie tylko pojazdów nowych, ale i używanych. Z czego to wynika?

Skrzynie automatyczne mają liczne zalety, wśród których najważniejsza to wygoda użytkowania. W końcu kierowca jest zwolniony z konieczności zmiany przełożeń, dzięki czemu może bardziej skupić się na drodze. Wadą automatów (TUTAJ przeczytasz o rodzajach przekładni automatycznych) jest skomplikowana konstrukcja, a przez to ewentualny wyższy koszt napraw niż w przypadku „manualów”.

Coraz bardziej reaktywne, coraz oszczędniejsze i po prostu coraz lepsze przekładnie automatyczne sprawiają, że klienci częściej sięgają po samochody z automatami niż jeszcze kilka lat temu. Nie dziwi też, że producenci w wielu modelach, szczególnie wyższych klas, całkowicie rezygnują z oferowania przekładni ręcznych.

Skrzynia manualna w odwrocie

Użytkownicy serwisu OTOMOTO, szczególnie zainteresowani nowymi samochodami osobowymi, coraz częściej wyszukują modeli z automatem. O ile jeszcze w 2019 roku ich udział był niższy niż pojazdów ze skrzyniami ręcznymi, o tyle w 2020 roku, a w szczególności w 2021, zaczął wyraźnie dominować, co widać na poniższych wykresach.

Przekładnia ręczna jest w odwrocie również w przypadku wyszukiwań samochodów używanych w serwisie OTOMOTO. Owszem, nadal przeważa wśród osób rozglądających się za autem z drugiej ręki, jednak w ciągu ostatnich lat jej udział wyraźnie spadł. W 2019 roku automaty stanowiły tylko 23,19%, w 2020 roku było to 35,3%, ale w 2021 – już 42,3%.

Skrzynie automatyczne – zalety

Powyższy liczby dobitnie pokazuje, że coraz mniej boimy się automatów, a coraz bardziej doceniamy ich zalety. Jakie?

  • brak konieczności częstego operowania lewarkiem zmiany biegów, co podnosi wygodę użytkowania samochodu
  • brak pedału sprzęgła sprawia, że samochód obsługuje się prawą nogą; ciekawostka: niektórzy wprawni kierowcy w aucie z automatem używają dwóch nóg – prawą obsługują pedał gazu, a lewą hamulec – co uwalnia z konieczności przekładnia stóp pomiędzy pedałami, skracając w ten sposób czas reakcji np. w przypadku konieczności nagłego hamowania
  • możliwość większego skupienia uwagi na drodze, co dotyczy w szczególności kierowców o niezbyt dużym doświadczeniu w prowadzeniu samochodu
  • ułatwianie ruszania pod wzniesienie, co wynika z faktu, że po puszczeniu pedału hamulca auto zaczyna się delikatnie toczyć do przodu. W samochodzie z przekładnią automatyczną nie ma więc obawy, że zacznie ono zjeżdżać w dół
  • wygoda podczas jazdy po mieście, szczególnie w korkach
  • brak możliwości zduszenia silnika przy ruszaniu z powodu niewłaściwego operowania sprzęgłem
  • płynna zmiana biegów
  • współczesne automaty, zaopatrzone w coraz większą liczbę przełożeń, ograniczają obroty silnika podczas jazdy np. ze stałą prędkością drogą ekspresową czy autostradą, podnosząc jednocześnie komfort i przyczyniając się do obniżenia zużycia paliwa
Skrzynia z przekładnią hydrokinetyczną

Skrzynie automatyczne – wady

  • wysoka cena zakupu
  • skomplikowana konstrukcja oznacza trudniejszą i droższą naprawę niż w przypadku klasycznych przekładni ręcznych
  • w starszych modelach samochodów automaty (zazwyczaj 4-biegowe) powodowały zwiększone zużycie paliwa względem swoich odpowiedników, zaopatrzonych w przekładnie ręczne
  • automaty w starszych modelach często dość opornie reagowały na nagłe dodanie gazu, co sprawiało, że np. przed manewrem wyprzedzania należało zawczasu wbić prawy pedał, aby silnik wszedł na odpowiednie obroty

Jak widać skrzynie automatyczne mają bardzo liczne zalety i niewiele wad. Poza tym współczesne automaty są już tak dopracowane, że nie ograniczają przyjemności z jazdy, szybko reagują na gaz, a nawet poprawiają osiągi. To wszystko sprawia, że pomimo ich wysokiej ceny, tak coraz chętniej sięgamy po automaty.